Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Marka regionalna

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Dorota Kazimierczak | 2015-03-25 08:57:51
warmińsko-mazurskie, firmy, marka

Podczas odpoczynku na Mazurach warto wypatrywać miejsc oznaczonych symbolem białej czapki na niebieskim tle i przystanąć w miasteczkach, które na rogatkach mają logo pełzającego ślimaka. To znaki gwarantujące najwyższą jakoś nie tylko potraw.

 

Województwo warmińsko-mazurskie z powodu walorów krajobrazowych i przyrodniczych od lat jest postrzegane jako region wakacyjny. Większość turystów przyjeżdża tu od maja do września i spędza czas pod żaglami - szacuje się, że w sezonie żegluje po jeziorach ok. 40 tys. ludzi. Jednak z roku na rok rośnie liczba Warszawiaków czy Ślązaków, którzy jesienią przyjeżdżają na Mazury na grzyby, a zimą – na bojery lub narty biegowe.

„Wypoczynkowy” wizerunek regionu, w którego krajobrazie dominują wody i lasy, utrwala logo województwa. Przedstawia ono niebieską żaglówkę pływającą na zielonej, symbolizującej las fali. Mimo rozpoznawalności tego logo, w sklepach z pamiątkami próżno szukać pamiątek nim sygnowanych.

Postrzeganie Warmii, a zwłaszcza Mazur jako regionu spokojnego i unikatowego pod względem krajobrazowym utrwaliła zakrojona na szeroką skalę akcja promocyjna regionu, która odbywała się w latach 2009-2011 w związku z udziałem Mazur w światowym konkursie na 7 Nowych Cudów Natury (New 7 Wonders of Nature), organizowanym przez szwajcarską fundację New 7 Wonders.

Samorząd województwa warmińsko-mazurskiego uznał, że udział Mazur w tym konkursie będzie okazją do wypromowania Krainy Tysiąca Jezior zarówno w kraju, Europie, jak i na świecie.

Hasłem przewodnim kampanii był slogan: „Mazury cud natury”, który wykrzykiwał w stronę dziennikarzy nawet prezydent Bronisław Komorowski, który co roku żegluje po mazurskich jeziorach. Hasło to, jako znak graficzno-słowny, zostało zastrzeżone, a zgodę na jego wykorzystywanie do dziś każdorazowo wydaje samorząd województwa.

Mazury były jedynym polskim finalistą w tym konkursie i jedynym z Europy, który rywalizację zakończył w pierwszej 14 (w konkursie w sumie startowało ponad 400 miejsc z całego świata).

Konkurs na nowe cuda natury i związany z nim rozgłos przyciągnął na Mazury rzesze nowych turystów. Oprócz Niemców i Rosjan, którzy wcześniej tu zawitali, na Mazury zaczęli przyjeżdżać m.in. Brytyjczycy, Norwegowie, Czesi czy Francuzi. Z myślą m.in. o turystach wiele gospodarstw, przetwórni żywności, czy piekarni przygotowuje produkty w oparciu o tradycyjne receptury, które są oparte na lokalnych produktach.

Regionalne potrawy serwuje wiele miejscowych restauracji. Od 2006 roku samorząd regionu nadaje restauratorom i producentom żywności najwyższej jakości certyfikaty Europejskiej Siedzi Dziedzictwa Kulinarnego. Warmińsko-mazurskie przystąpiło do tej sieci jako pierwszy polski region. Sieć Dziedzictwa Kulinarnego skupia producentów i serwujących żywność produkowaną lokalnie i opartą na lokalnych, najwyższej jakości składnikach. Logo tej sieci w Warmińsko-mazurskim to kucharska biała czapka na niebieskim tle, obok której leżą nóż i widelec. Na Warmii i Mazurach logo dziedzictwa kulinarnego eksponowane jest w dobrze widocznym miejscu w restauracjach, najczęściej przy drzwiach wejściowych.

Popularyzacji naturalnej, lokalnej żywności służą organizowane od kilku lat konkursy kulinarne, na których można zarówno skosztować lokalnych potraw, jak i kupić domowe dżemy, wędliny, sery, chleby, czy słodkości. Konkursy te i związane z nimi kiermasze tradycyjnej żywności cieszą się wielkim zainteresowaniem zarówno mieszkańców regionu, jak i turystów. O tym, że warto promować się logiem białej czapki, najlepiej świadczy liczba zgłoszonych do siedzi dziedzictwa kulinarnego regionu podmiotów – w połowie lipca 2014 roku było ich 155 - restauracje, hotele, masarnie, piekarnie, gospodarstwa agroturystyczne, gospodarstwa rybackie.

 

 

Pod znakiem pomarańczowego ślimaka

 

 

Równolegle z rozwojem sieci warmińsko-mazurskiego dziedzictwa kulinarnego dostrzeżono światową sieć miast promujących naturalny, spokojny tryb życia, tj. sieć Cittaslow. Logo tej sieci jest pełzający pomarańczowy ślimak, który na wierzchu skorupki dźwiga miejskie kamieniczki. Umieszczając na rogatkach wjazdowych taki symbol miasta dają znak gościom i mieszkańcom, że dbają o poprawę jakości środowiska, wspierają produkcję lokalnej żywności oraz tradycyjnych technik jej wytwarzania.

Marka Cittaslow jest przeznaczona dla mniejszych społeczności; o wstąpienie do niej mogą się ubiegać tylko miasta z mniejszą niż 50 tys. liczbą mieszkańców, które nie są stolicami stanów lub siedzibami regionalnych rządów. W ramach Sieci Miast Cittaslow podejmowane są wspólne inicjatywy: szkolenia w edukacji żywieniowej, projekty ochrony lokalnych produktów i rzemiosł, rozszerzenie strefy ruchu dla pieszych, kontrola jakości powietrza. Podkreśla się, że bycie „slow” nie oznacza pozostania w tyle. Przeciwnie – chodzi o używanie nowych technologii w taki sposób, by miasta stawały się idealnym miejscem do życia.

W Polsce pierwszymi miastami, które przystąpiły do sieci Cittaslow (w 2010 roku) były Murowana Goślina z Wielkopolski oraz warmińsko-mazurskie nowe Miasto Lubawskie. Obecnie do sieci należy 18 polskich miast, z czego 14 leży na Warmii i Mazurach. Logo pełzającego ślimaka można zobaczyć w Barczewie, Biskupcu, Bisztynku, Dobrym Mieście, Gołdapi, Górowie Iławeckim, Lidzbarku Warmińskim, Lubawie, Nidzicy, Olsztynku, Pasymiu, Reszlu i Rynie.

O ile zarówno hasło „Mazury cud natury”, marki dziedzictwa kulinarnego oraz miast Cittaslow są już w regionie i kraju znane, o tyle nowością jest znak „Produkt Warmii i Mazur”. Samorząd warmińsko-mazurski chce w ten sposób wykreować nie tylko rzemieślnicze i przemysłowe produkty regionalne, ale również usługi rzemieślnicze, turystyczne, gastronomiczne, medyczne oraz wydarzenia ze sfery kultury, sportu i rekreacji.

Podmioty, które uzyskają certyfikat „Produkt Warmii i Mazur” będą mogły używać znaku, który przedstawia logo województwa z podpisem „Warmia Mazury Produkt”.

Pomysł na oznakowywanie lokalnych produktów i usług w warmińsko-mazurskim powstał w wyniku współpracy z francuskim departamentem Côtes-d'Armor (tam funkcjonuje znak „Produkt bretoński”). We wrześniu 2014 roku certyfikaty „Warmia Mazury Produkt” otrzymało 70 firm.